Myślenie, że klient wchodzący na stronę sklepu internetowego, a nawet wrzucający interesujące go produkty do wirtualnego koszyka z zakupami na pewno sfinalizuje transakcje jest naiwnością. Zachowania zakupowe współczesnych e-konsumentów pokazują, jak bardzo wymagający jest ten typ klienta. Wystarczy niewielka niedogodność, aby kupujący nie dokończył realizacji transakcji. E-klienci zwracają szczególną uwagę na proces płatności. Jeśli proponowane przez sprzedawcę metody płatności im nie odpowiadają bez skrupułów porzucą koszyk z zakupami i na nic zda się szeroki wybór towarów i atrakcyjne ceny. Dlatego chcąc osiągnąć sukces w handlu internetowym, należy wybrać odpowiedni system płatności.
Najpopularniejsze metody płatności
E-konsumenci bardzo chętnie korzystają z płatności elektronicznych, które pozwalają im szybko i łatwo płacić za zakupy. Nie ograniczają się już wyłącznie do szybkich przelewów internetowych czy płatności kartą online. Trzeba jednak przyznać, że te sposoby płatności cieszą się największym zainteresowaniem. Szybkie przelewy internetowe przypominają tradycyjną formę płatności jednak w bardziej nowoczesnej, zautomatyzowanej formie. Korzystając z nich nie musimy już sami podawać danych do przelewu. Sklep internetowy odsyła nas do formularza, gdzie wszystkie dane są wstępnie uzupełnione, a nam pozostaje jedynie ich zatwierdzenie, ewentualnie sprawdzenie ich poprawności. Po zalogowaniu na stronę bankowości elektronicznej naszego banku autoryzujemy transakcję np. przy pomocy jednorazowych kodów. Cały proces jest bardzo szybki. Również księgowanie takiego przelewu przebiega w ekspresowym tempie. Efektem jest oczywiście przyspieszenie realizacji transakcji.
Coraz większą popularność zdobywają też karty płatnicze. Używamy ich już nie tylko płacąc za zakupy w sklepach stacjonarnych. E-klienci także doceniają wygodę tego rozwiązania. Stosując kartę w transakcjach elektronicznych nie musimy nawet logować się na stronę swojego banku. Podając dane karty, możemy szybko i sprawnie zapłacić za zakupy.
Poza tymi, powszechnie stosowanymi metodami płatności istnieje szereg innych rozwiązań. Wystarczy pobieżne zerknięcie okiem na ofertę jednego z największych polskich pośredników płatności – firmy Dotpay, aby przekonać się, że wachlarz możliwości jest ogromny. Płatności odroczone, Masterpass, Visa Checkout, Blik, płatności walutowe, płatności mobilne, e-raty oraz e-portfele. A to jeszcze nie wszystko! Korzystając z usług takich firm, jak Dotpay właściciele sklepów internetowych mogą zapewnić swoim klientom wszechstronny i elastyczny system płatniczy.
Co wpływa na funkcjonalność systemu płatniczego?
Mówiąc o przyjaznym dla klientów systemie płatności, warto wspomnieć przede wszystkim o jego funkcjonalności. Oczekiwania klientów są dosyć jasne i czytelne. System ma poprowadzić ich krok za krokiem przez cały proces zakupowy, usuwając z drogi wszelkie przeszkody i niedogodności. Maksymalne uproszczenia płatności jest, więc kluczową kwestią. Bardzo ważny jest również czas realizacji transakcji. Zasada „Im prościej, tym lepiej” sprawdza się w przypadku systemów płatności doskonale.