Współczesne młode pokolenia dzięki swoim smartfonom i technologii cyfrowej mają cały świat na wyciągnięcie ręki. Ogromna część posiadaczy smartfonów wchodzi w interakcje ze swoim smartfonem częściej, niż w interakcje z innymi ludźmi! Młodzi ludzie dzięki nowoczesnej technologii mogą pozostawać w kontakcie z przyjaciółmi, organizować spotkania, czytać wiadomości, robić zakupy i prowadzić firmę, a wszystko to bez opuszczania domu. Nierzadko utrzymują kontakt ze światem zewnętrznym poprzez intensywne korzystanie z technologii cyfrowej.
Czy gotówka zniknie w przyszłości?
Teraz, gdy wszystkie smartfony mogą stać się nośnikiem portfeli mobilnych, a także eliminować konieczność noszenia przy sobie gotówki, zastanawiamy się, czy tradycyjne metody płatności zostaną wyparte przez płatności mobilne.
Użytkownicy smartfonów stanowią ogromną część populacji kupującej, a telefony komórkowe są główną platformą ich wydatków. Tendencje są bardzo wyraźne. Klienci oczekują możliwości szybkiego zaspokojenia swych potrzeb zakupowych i bardzo źle znoszą wszelkie utrudnienia, niedogodności i kłopoty związane z zakupami internetowymi. Oznacza to, że sklepy, zarówno te online, jaki stacjonarne muszą znacznie uatrakcyjnić swoją ofertę, jeżeli chodzi o możliwości płatnicze.
W związku z zapotrzebowaniem na lepsze cyfrowe systemy płatności, dostawcy usług płatniczych zaczęli korzystać z usług w tzw. chmurze, zbliżeniowych systemów płatności, systemów opartych na biometrii oraz wielu innych nowych technologii, aby umożliwić klientom bezpieczne dokonywanie płatności za pośrednictwem różnego typu urządzeń mobilnych.
Największym wyzwaniem jest bezpieczeństwo płatności mobilnych
Pomimo rosnącej popularności płatności mobilnych wciąż istnieją bariery, z którymi muszą się mierzyć dostawcy usług. Największą jest bezpieczeństwo płatności. Wahania wielu konsumentów przed korzystaniem z technologii m-płatności są spowodowane głównie obawami związanymi z bezpieczeństwem ich płatności w świecie oszustw cyfrowych. Nierzadkie są przypadki porzucania koszyka z zakupami w sytuacji, gdy konsument ma jakiekolwiek wątpliwości związane z bezpieczeństwem, zarówno swoich danych, jak i pieniędzy.
Zmusiło to firmy dostarczające usługi płatnicze do dalszej ekspansji badań w zakresie bezpieczeństwa płatności mobilnych oraz zintegrowania kilku nowych i bardziej zaawansowanych rozwiązań. Skanowanie siatkówki, rozpoznawanie twarzy, weryfikacja odcisków palców to tylko jedne z wielu nowych pomysłów w zakresie weryfikacji tożsamości klientów. Nowoczesne zabezpieczenia płatności mobilnych kojarzą się nam dziś z science fiction. Jednak wspomniane metody mogą wesprzeć systemy płatności w ciągu najbliższych kilku lat.