img

BLIK. Nowoczesność, wygoda, bezpieczeństwo.

Banki konkurujące ze sobą na polskim rynku postanowiły połączyć swoje siły i stworzyć nową technologię, dzięki której klienci mogą zostawić portfel w domu. Polski system płatności mobilnych BLIK umożliwia klientom dziewięciu banków pobieranie gotówki z bankomatów, przelewanie pieniędzy za pomocą telefonów i płacenie za towary lub usługi w Internecie i w sklepach stacjonarnych bez udostępniania danych kartowych lub bankowych. Dwa lata po uruchomieniu BLIK miał 3, 5 miliona użytkowników i umożliwił 2 miliony transakcji miesięcznie, a przecież to dopiero początek, bo polski rynek płatności mobilnych wciąż znajduje się jeszcze na etapie raczkowania.

Przedsięwzięcie jest częścią wysiłków sektora bankowego w Polsce mających na celu przyspieszenie cyfrowej transformacji, zmniejszenie jej kosztów i pozyskanie większej liczby klientów. Polskie banki dogoniły, a w niektórych przypadkach prześcignęły, zachodnich rówieśników. Można stwierdzić, że BLIK stara się wziąć kawałek tortu finansowego zarezerwowanego dla gigantów cyfrowych, takich jak PayPal Holdings.

Wielokanałowy system płatności
BLIK jest włączony do aplikacji mobilnych banków i bezpośrednio powiązany z kontami użytkowników. Pomija emitentów kart i innych zewnętrznych dostawców usług bankowości mobilnej, odróżniając system od tych, wprowadzanych przez gigantów, takich jak PayPal czy Apple. Celem tego ruchu było również obniżenie kosztów transakcji, jednak po obniżeniu opłat za transakcje kartą w Polsce, koszty są teraz porównywalne.

Użytkownicy BLIK mogą korzystać z 15 000 bankomatów w całej Polsce, aby podjąć gotówkę, wpisując kod dostępu wygenerowany w aplikacji, zamiast posługiwać się kartę kredytową. Twórcy BLIK-a uważają, że ich system jest bezpieczniejszy, niż obecne transakcje internetowe, ponieważ informacje o rachunkach bankowych i numerach kart kredytowych nie są używane w żadnym momencie transakcji, a unikalny kod przydzielony do konkretnej transakcji wygasa bardzo szybko.

BLIK daje klientom opcje płatności niedostępne gdzie indziej. BLIK nie ogranicza żadnych metod płatność. Użytkownicy mają wybierać najbardziej dogodne dla siebie rozwiązanie. Twórcy BLIK-a nie informują o swoich wydatkach, przychodach ani o wyniku finansowym, ale według danych banku centralnego transakcje w ramach BLIK wyniosły 453, 7 mln zł w trzecim kwartale 2016 roku! Oznacza to czterokrotny wzrost w porównaniu do tego samego okresu 2015 roku, ale nadal stanowi ułamek 151, 2 miliarda złotych pochodzących z transakcji realizowanych za pośrednictwem kart bankowych.

Zobacz również